Compensatii oferite pasagerilor afectati de zboruri anulate/intarziate. Situatia pachetelor de servicii achizitionate prin agentii de turism

19/07/20240

Perioada concediilor vine cu multe provocari pentru persoanele care, fie achizioneaza pachete de servicii turistice, fie aleg sa isi personalizeze vacantele dupa bunul plac. Ne referim la transportul aerian, preferat de majoritatea turistilor, cu companii precum Wizz Air, Ryan Air, Tarom, Animawings si altele.

In ultima perioada observam tot mai multe anulari sau intarzieri ale zborurilor operate in special de companiile aeriene mentionate anterior, mai mult sau mai putin justificate.

Ce inseamna, insa, motive justificate? Prin motive justificate intelegem „imprejurari exceptionale care nu au putut fi evitate in pofida adoptarii tuturor masurilor posibile”, conform art. 5 alin. 3 din Regulamentul (CE) nr. 261/2004.

Per a contrario, orice motiv care nu se incadreaza sau nu poate fi interpretat in sensul celor indicate anterior, este unul nejustificat.

In asemenea conditii, pasagerii afectati fie de intarzieri, fie de anulari nejustificate ale zborurilor achizitionate, se pot adresa instantelor de judecata in vederea obtinerii de compensatii si alte daune ca urmare a acestor intarzieri/anulari.

In ceea ce priveste situatia in care pasagerii achizitioneaza pe cont propriu biletele de avion direct de la companiile aeriene, dreptul acestora de a se indrepta impotriva celor din urma pentru obtinerea de compensatii este evident, insa care este procedura de urmat in cazul in care pasagerii achizitioneaza pachete de servicii prin intermediul agentiilor de turism?

In acest din urma caz, sunt importante clauzele regasite in contractul incheiat cu agentia de turism. De cele mai multe ori, agentia de turism insereaza in contracte clauze exoneratoare de raspundere in asemenea situatii, nedorind sa isi asume raspunderea pentru circumstantele externe cauzate de operatorul aerian.

Astfel, pasagerii au la dispozitie procedura judiciara, sens in care se pot indrepta direct impotriva operatorului aerian, printr-o cerere de chemare in judecata prin care sa solicite compensatia care li se cuvine conform Regulamentului (CE) nr. 261/2004, dar si repararea intregului prejudiciu cauzat ca urmare a intarzierii/anularii zborului.

Regulamentul nu interzice formularea actiunii in instanta direct de pasagerul indreptatit, atat timp cat sunt indeplinite conditiile legale pentru obtinerea compensatiei. Cu toate acestea, pasagerii nu pot solicita operatorului aerian restituirea sumelor reprezentand contravaloarea biletelor de avion sau a cazarii achizitionate prin intermediul agentiei de turism, atat timp cat au fost achitate acesteia din urma. In acest caz, pasagerii sunt obligati sa se indrepte impotriva agentiei de turism, in masura in care nu li s-a oferit o alternativa de zbor de catre aceasta, conform Directivei 90/314/CEE care reglementeaza relatiile intre pasager si agentia de turism, in temeiul pachetului de servicii turistice achizitionat.

Aceasta obligatie este regasita la art. 8 din Regulamentul (CE) nr. 261/2004 care prevede:

Dreptul la rambursare sau redirectionare

(1)   Cand se face trimitere la prezentul articol, pasagerilor li se ofera posibilitatea de a alege intre:

(a)
rambursarea, in termen de sapte zile, in conformitate cu procedurile prevazute la articolul 7 alineatul (3), a intregului cost al biletului, la pretul de achizitie pentru partea sau partile de calatorie neefectuate si pentru partea sau partile deja efectuate, in cazul in care zborul devine inutil in raport cu planul de calatorie initial al pasagerului, impreuna cu, daca este cazul,
un zbor de retur la punctul de plecare initial, cat mai repede posibil;

(…) 

(2)   Alineatul (1) litera (a) se aplica, de asemenea, pasagerilor ale caror zboruri fac parte dintr-un pachet de servicii turistice, cu exceptia dreptului la rambursare, in cazul in care un astfel de drept se naste in temeiul Directivei 90/314/CEE. 

Acest temei, insa, nu limiteaza dreptul pasagerilor de a solicita compensatia prevazuta de art. 7 din Regulamentul (CE) nr. 261/2004, fiind o solicitare distincta fata de cea enuntata anterior, dupa cum prevede si alin. 5 din considerentele initiale ale Regulamentului:

(5)  Dat fiind faptul ca distinctia dintre serviciile aeriene regulate si neregulate tinde sa se reduca, aceasta protectie ar trebui sa se aplice nu numai pasagerilor de pe zborurile regulate, ci si celor de pe zborurile neregulate, inclusiv cele incluse in pachetele de servicii turistice.

Compensatia la care face referire art. 7 din Regulament este de:

(a) 250 EUR pentru toate zborurile de 1 500 kilometri sau mai putin;
(b)  400 EUR pentru toate zborurile intracomunitare de peste 1 500 kilometri si pentru toate zborurile cuprinse intre 1 500 si 3 500 kilometri;
(c) 600 EUR pentru toate zborurile care nu intra sub incidenta literei (a) sau (b).

Recent, am observat o crestere in randul pasagerilor care prefera sa isi obtina drepturile pe cale judiciara, circumstantele fiind mult mai avantajoase, in conditiile in care in care daca se recurge la contactarea unor companii de profil pentru obtinerea compensatiilor, sumele obtinute nu vor fi integrale, ci doar partiale, fiind necesar a acoperi si serviciile acestui intermediar.

Societatea noastra de avocatura a obtinut multiple solutii favorabile pentru clientii nostri, atat in cazurile in care au achizitionat serviciile de transport aerian prin intermediul agentiilor de turism, cat si in cazurile in care au achizitionat aceste servicii direct de la compania aeriana. Cu titlu de exemplu, indicam Sentinta Civila nr. 1145/2024 pronuntata de Judecatoria Cluj-Napoca, ramasa definitiva prin neapelare, prin care instanta de judecata a dispus: „Admite in parte cererea de chemare in judecata formulata de reclamantii P.S.R., F.T.M., I.D.M., in contradictoriu cu parata A.W.A.SA. Obliga parata sa plateasca reclamantilor suma totala de 1800 euro (600 euro pentru fiecare reclamant), echivalent in lei la cursul BNR din ziua platii, reprezentand compensatie ca urmare a intarzierii zborului, cu dobanda legala penalizatoare de la data cererii de chemare in judecata – 27.07.2023 si pana la plata integrala a debitului. Obliga parata sa plateasca reclamantilor suma de 882 $, echivalent in lei la cursul BNR din ziua platii, reprezentand despagubire – zi de cazare. Obliga parata sa plateasca reclamantilor suma de 2380 lei reprezentand cheltuieli de judecata – onorariu avocatial. Cu drept de apel in termen de 30 de zile de la comunicare, care se va depune la Judecatoria Cluj-Napoca, sub sanctiunea nulitatii. Pronuntata astazi, 21.03.2024, prin punerea solutiei la dispozitia reclamantei prin mijlocirea grefei instantei.”

In concluzie, recomandam formularea unei actiuni in fata unei instante de judecata pentru obtinerea sumelor de bani indicate anterior, avantajul principal fiind faptul ca veti obtine in integralitate toate cheltuielile pe care le-ati efectuat in legatura cu respectivul zbor, in functie de situatia specifica in care va aflati, respectiv:

– daca ati achizitionat biletul de avion direct de la compania aeriana, veti putea recupera de la aceasta din urma cheltuielile constand in: achizitionarea unui nou zbor, cheltuieli de transport, contravaloarea biletelor la obiective turistice si inclusiv cazarea de care nu ati mai beneficiat ca urmare a unui zbor anulat sau a modificarilor efectuate de operatorii de transport aerian, cu conditia ca aceste cheltuieli sa fie dovedite. Suplimentar, veti obtine si compensatia prevazuta de art. 7 din Regulament, la care se adauga dobanda legala si cheltuielile de judecata ocazionate.

– daca ati achizitionat biletul de avion prin intermediul unei agentii de turism, cheltuielile indicate anterior se vor recupera de la agentia de turism, in temeiul contractului incheiat, urmand ca de la compania aeriana sa solicitati doar compensatia prevazuta de art. 7 din Regulament, la care se adauga dobanda legala si cheltuielile de judecata ocazionate.

In cazul in care doriti sa aflati mai multe informatii referitoare la obtinerea de compensatii sau alte daune pentru zborurile anulate sau efectuate cu intarziere de companiile aeriene, specialistii nostri va stau la dispozitie.

Intr-o lume in schimbare rapida, a avea partenerul juridic potrivit face o diferenta vitala. Echipa SCPA Campan& Timonea este mereu pregatita sa va ofere cele mai bune solutii la situatii juridice de orice natura. Va invitam sa accesati https://ct-lawyers.ro/contact/, in vederea stabilirii unei intalniri sau sa ne contactati pe adresa de email office@ct-lawyers.ro.

Toate materialele regasite pe acest website sunt protejate de legea drepturilor de autor. Utilizarea oricaror dintre acestea se poate face doar cu trimitere la sursa. Datele si informatiile prezentate pe acest website sunt in scopuri informative, nu sunt prezentate cu scop publicitar.

Articol redactat de echipa  SCPA CAMPAN & TIMONEA.

Campan Tania

Lasa o replica

Adresa de email nu va fi plubicata Campurile marcate cu * sunt obligatorii