Ce poate constitui o marcă UE?
O marcă UE, adică o marcă înregistrată la nivelul Uniunii Europene prin intermediul Biroului pentru Proprietate Intelectuală a Uniunii Europene (EUIPO) este orice semn, în special cuvinte, inclusiv numele de persoane, sau desene, litere, cifre, culori, forma produsului sau a ambalajului său ori sunete.
Aceste semne trebuie să fie în stare să distingă produsele sau serviciile unei întreprinderi de cele ale altor întreprinderi, respectiv reprezentarea lor în Registrul mărcilor Uniunii Europene trebuie să permită stabilirea cu claritate și corectitudine obiectul protecției conferite titularului mărcii.
Opoziția la o marcă UE
Persoanele fizice, persoanele juridice și entitățile de drept public, în dorința lor de a deveni titulari ale unei mărci UE pot întâmpina diferite obstacole. Unul dintre acestea este opoziția făcută împotriva cererii lor de înregistrare a mărcii în EUIPO.
Opoziția este o procedură care implică două părți: acest demers permite opozantului să își protejeze marca UE anterioară sau alte drepturi împotriva unei noi cereri de înregistrare a mărcii UE, față de un solicitant care a depus o cerere de înregistrare a mărcii UE.
Cine și pe ce motiv poate face opoziție?
După cum am menționat mai sus, procedura de opoziție implică două părți, dintre care unul este opozantul. Acesta poate fi titularul unei mărci anterioare sau al altor drepturi, sau un reprezentant al acestuia.
Câteva motive pentru care se poate face opoziție sunt:
- Marca care se dorește a fi înregistrată este identică cu o marcă anterioară a opozantului, și când produsele sau serviciile pentru care marca a fost solicitată sunt identice cu cele pentru care este protejată această marcă anterioară.
- Există un risc de confuzie pe teritoriul în care este protejată marca anterioară a opozantului din cauza identității sau asemănării mărcii solicitate cu marca anterioară și din cauza identității sau asemănării produselor sau serviciilor pe care le desemnează cele două mărci
- Opozantul deține o marcă UE anterioară care se bucură de un renume în Uniune, sau o marcă națională anterioară care, la fel, are un anumit prestigiu în respectivul stat membru, iar marca solicitată este identică sau similară cu această marcă anterioară, chiar dacă produsele sau serviciile pentru care se depune cererea sunt identice, similare sau nu sunt similare cu cele pentru care este înregistrată marca anterioară, precum și atunci când utilizarea fără un motiv întemeiat a mărcii solicitate ar genera un profit necuvenit de pe urma caracterului distinctiv sau a renumelui mărcii anterioare sau ar aduce atingere acestuia.
Acestea și alte motive de opoziție sunt enumerate în art. 8 din Regulamentul (UE) 2017/1001 al Parlamentului European și al Consiliului din 14 iulie 2017 privind marca Uniunii Europene.
Aspecte importante privind procedura de opoziție
Ca în orice procedură, și în cazul procedurii de opoziție există un termen în interiorul căruia trebuie acționat: opozantul poate depune un formular în termen de 3 luni de la publicarea cererii de înregistrare a mărcii UE.
După examinarea opoziției și în cazul în care aceasta este admisibilă, părțile implicate vor fi invitate să trimită informații și dovezi suplimentare pentru a-și susține pozițiile.
În cazul unei opoziții acceptate, cererea de înregistrare a mărcii UE contestată nu va fi înregistrată. În cazul în care opoziția este respinsă, Oficiul va proceda la înregistrarea mărcii UE.
Intr-o lume in schimbare rapida, a avea partenerul juridic potrivit face o diferenta vitala. Echipa SCPA Campan& Timonea este mereu pregatita sa va ofere cele mai bune solutii la situatii juridice de orice natura. Va invitam sa accesati https://ct-lawyers.ro/contact/, in vederea stabilirii unei intalniri.
Toate materialele regasite pe acest website sunt protejate de legea drepturilor de autor. Utilizarea oricaror dintre acestea se poate face doar cu trimitere la sursa. Datele si informatiile prezentate pe acest website sunt in scopuri informative, nu sunt prezentate cu scop publicitar.
Articol redactat de avocat și consilier în proprietate intelectuala Adina Timonea din cadrul SCPA CAMPAN& TIMONEA.